Stredná odborná škola dopravná
Stredná odborná škola dopravná, Zelená 2, 036 08 Martin-Priekopa
Podpora organizačného zabezpečenia vzdelávania pedagogických
zamestnancov v oblasti finančnej gramotnosti a výchovy
k podnikaniu na rok 2022
„SVET PEŇAZÍ III“
Podarilo sa nám opäť zapojiť do výzvy MŠVVaŠ a byť úspešný. Realizáciou projektu sme chceli nadviazať
na predchádzajúce roky, a tak postupne napĺňať náš strategický cieľ. Ten bol tentokrát zameraný na podnikateľskú
gramotnosť, kritické myslenie, učeniu sa vnímať trh, produktov na trhu a získanie základných kompetencií
v procese vedenia a investovania vlastných finančných prostriedkov. Dokázať reagovať na zmeny, vedieť ich
adekvátne vyhodnotiť a správne spracovať, naučiť sa vytvoriť prijateľné riziko. Svet peňazí je nestály, živý
a pulzujúci prvok v živote, na trhu, vo virtuálnej komunikácii. Naučiť sa ho vnímať, sledovať a správne spracovať
informácie, ktoré nám poskytuje je podmienené neustálym vzdelávaním, inováciou a sledovaním zmien.
Cieľové skupiny:
- zamestnanci školy (pedagogickí aj nepedagogickí zamestnanci školy)
- žiaci v jednotlivých odboroch zameraných na dopravu a elektrotechniku
- verejnosť (ZŠ J. Kronera, rodičia)
Cieľ projektu:
Postaviť základné piliere finančnej gramotnosti na zdokonaľovaní vedomostí, zručností a kompetencií účastníkov
projektu:
- naučiť zabezpečiť seba samého
- naučiť sa zabezpečiť svoju domácnosť
- naučiť sa finančnému rozmýšľaniu v oblasti podnikania
Aktivity, ktoré sme realizovali vrámci výzvy na získanie zručností, z ktorých budú môcť žiaci v budúcnosti čerpať.
1. Finančná gramotnosť a softskills – projektu sa zúčastnili žiaci štvrtých ročníkov, ktorí pomocou online
prednášok v poobedňajších hodinách mohli rozvíjať svoje jemné zručnosti, ktoré sú v podnikaní čoraz viac
potrebnejšie.
2. Stretnutie s odborníkmi z praxe - s Mgr. Andreou Sýkorovou k aktuálnej hospodárskej situácii, dôvody zmien
spotrebného koša domácností, ako na danú situáciu reagujú podnikateľské subjekty, čo s voľnými finančnými
prostriedkami a akým spôsobom sa naučiť správne nastaviť finančný plán.
3. Tvorba podnikateľského plánu – žiaci sa zapojili do súťaže s možnosťou otvorenia vlastného bufetu v škole,
kde si naplánovali jeho činnosť, tovary, ktoré by chceli predávať a predbežný rozpočet na prvé roky
prevádzkovania.
4. Ekonomické súťaže – zapojenie sa do súťaží preverí žiakov, aké sú ich poznatky z oblasti financií, ekonómie,
kritického myslenia.
5. 100 rokov s nami – projekt realizovaný žiakmi, kde si majú možnosť vybrať obchodné spoločnosti, ktorých
existencia na trhu je dlhšia ako sto rokov. Zamerajú sa pri spracovaní na silné a slabé stránky, čo stojí za
dlhodobým úspechom firmy, zmapujú konkurenciu a projekt odprezentujú.
6. Ekonomická knižnica – z finančných prostriedkov projektu sme mohli opäť doplniť knižnicu o aktuálne
tituly z oblasti podnikania, korupcie a finančníctva. Je k dispozícii žiakom aj všetkým zamestnancom škole
v prípade potreby pomoci pri príprave pracovných listov alebo aj k samovzdelávaniu.
7. Starší mladším verzus mladší starším – žiaci prvého ročníka si pripravili aktivity na rozvoj finančnej gramotnosti
pre žiakov prvého ročníka ale na základnej škole. Malým žiakom sa aktivity veľmi páčili, zapájali sa a počas
plnenia úloh zbierali peniaze do prasiatka, ktoré neskôr použili na nákup rôznych predmetov.
Počas jednotlivých prierezových hodín žiaci ďalej pracovali pod vedením pedagogických zamestnancov
na tvorbe vlastného rozpočtu, možností znižovania výdavkov a zvyšovania príjmov, štúdiom živnostenského
zákona a možností podnikania po ukončení štúdia, učili sa správne vedieť napísať životopis, motivačný list,
aby dokázali dostatočne predať svoje vedomosti a zaujať zamestnávateľa a tým si zabezpečiť svoj príjem.
Finančné prostriedky z rozvojového projektu, ktoré nám boli pridelené na základe schválenej žiadosti boli
vo výške 2 000,- €. Spoluúčasťou vo výške 100,89 € sa na realizácii projektu podieľala Stredná odborná
škola dopravná v Martine – Priekope.